Usein kysytyt kysymykset
Vastuunjako
En tiedä mitkä asunnon korjaukset kuuluvat taloyhtiölle ja mitkä osakkaan vastuulle, voitteko auttaa minua?
Voit tutustua taloyhtiön ja osakkaan vastuunjakoon mm. Bralevan vastuunjakotaulukosta.
Taloyhtiön jäteastiat
Taloyhtiöni jäteaseman sekajäte-, pahvin- ja lehdenkeräys ja biojäteastiat pursuavat roskista, eikä niitä ole tyhjennetty moniin viikkoihin?
Otathan yhteyttä isännöitsijään tai ilmoitat asiasta isännöitsijätoimistoon, isännöitsijä hallinnoi taloyhtiön jätteenkeräyssopimuksia eikä huoltoyhtiöllä ole sopimuksista tietoa.
Isännöitsijän kautta lähtee pyyntö oikealle taholle lisätyhjennyksestä tai reklamaatiosta.
Bideesuihku / suihkuletkut
Asuntoni wc:n alapesu/bideesuihku vuotaa, sekä kylpyhuoneen suihkunletkuni on halki. Tulisitteko korjaamaan ne?
Yleisen vastuunjakotaulukon mukaan bideesuihkut letkuineen sekä suihkunletkut käsiosineen kuuluvat asunnon omistajan vastuulle ja vaihdettavaksi. Vuokralaisen kannattaa olla yhteydessä asunnon omistajaan. Letkut ovat standardikokoa ja uudet kappaleet saa ostettua helposti esim. paikallisesta rautakaupasta.
Sulakkeet/sähköt
Asunnostani lähti kaikki sähköt tai osa sähköistä, mitä teen?
Mikäli sähköt ovat lähteneet pelkästään asunnostasi, tarkista asunnon sulakkeet, sekä sähkösopimuksesi voimassaolo. Mikäli sulakkeet ja sähkösopimus ovat kunnossa, olethan yhteydessä huoltoyhtiöön. Jos rappukäytävässä ei ole valoja niin sähkökatkos voi olla silloin koko taloa/aluetta koskeva ja silloin esim. Carunan nettisivuilla (Espoo) on häiriökartta, jossa näkyy paikalliset sähkökatkokset sähköyhtiön alueella. Helen sähköverkon alueen (Helsinki) häiriökartan löydät Helenin nettisivuilta.
Tv- /Internetongelmat
Tv:ni lakkasi näkymästä eikä nettikään toimi enää, voitteko tehdä jotain?
Tv- ja internetvikoihin liittyen suosittelemme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä palveluntarjoajaan vian selvittämiseksi. Mikäli antennirasia on rikkoutunut, olethan yhteydessä huoltoyhtiöön.
Telian häiriötiedotteet löydätte täältä, DNA:n häiriötiedotteet löydätte täältä ja Elisan häiriötiedotteet löytyvät täältä. Antennitaloudet saavat tietoa Digitan häiriöistä täältä.
Lattiakaivon puhdistus
Kylpyhuoneeni lattiakaivot eivät vedä kunnolla, voisitteko tulla puhdistamaan ne?
Taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaan lattiakaivon puhdistus (hiuksista yms.) kuuluu asukkaan vastuulle. Mikäli puhdistus ei auta, voi tukos olla syvemmällä. Olethan siinä tapauksessa yhteydessä huoltoyhtiöön. Asukas voi halutessaan erillisveloituksella tilata lattiakaivojen puhdistuksen huoltoyhtiöltä. Ohjeita lattiakaivon puhdistamiseen löydät esimerkiksi Marttojen sivuilta.
Tuuletusikkuna/tuuletusluukku
Olohuoneen ja keittiön tuuletusikkunat eivät sulkeudu, voisitteko korjata ne?
Tuuletusikkuna melkein kokonaisuudessaan mekanismeineen kuuluu asunnon omistajan vastuulle (jos asut vuokralla niin olethan yhteydessä vuokranantajaan). Taloyhtiön vastuulle kuuluu vain uloin lasi, sen karmit ja alakarmi ja uloimman lasin heloitus/saranat. Suosittelemme kokeilemaan esim. lukkoöljyä lukitusmekanismeihin, se monesti auttaa, jos ikkuna on jäykkä sulkea. Muuten suosittelemme olemaan yhteydessä esim. lukkoliikkeeseen/ ikkunan valmistajaan/ remonttiliikkeeseen, mikäli ikkuna tarvitsee isompaa korjausta.
Pattereiden toiminta
Asunnossani on kylmä ja patterit tuntuvat kylmiltä, saisinko lämpöä asuntooni?
Onko sinulla lämpömittari kotona, jolla pystyy seuraamaan asunnon lämpötiloja? Suosittelemme mittarin hankintaa, jolla pystyy seuraamaan asunnon lämpötiloja.
Huonelämpötila, oikein mitattuna (oleskelualueelta noin 1 metrin päästä seinäpinnasta ja lattiasta) Sisälämpösuositus on +20-22°C. Mikäli huoneiden lämpötila on 20-22 asteen välissä niin lämmitys toimii normaalisti.
Muistathan myös tarkistaa, että pattereiden termostaatit ovat täysin auki eikä niiden edessä ole verhoja tai huonekaluja estämässä termostaatin toimintaa.
Mikäli asunto on saavuttanut suosituslämpötilan, menee patteri tilapäisesti kiinni. Kun termostaatti havaitsee, että asunnon lämpötila on alle suositusten, alkaa patteri taas lämmittämään. Huoneiston patterin lämpötila saattaa vaihdella 22-38 asteiden välillä ja silti se luovuttaa lämpöä asuntoon. Käden lämpötila on +35-36 °C astetta, joten on normaalia, että patteri tuntuu viileältä kädelle.
Lämpökatko
Asunnon hanoista ei tule enää lämmintä vettä ja patteritkin ovat viilentyneet, mitä teen?
Vika johtuu todennäköisesti alueella olevasta kaukolämpökatkoksesta, jolle huoltomies ei voi mitään. Voit tarkistaa mahdolliset kaukolämpökatkokset asuinalueellasi (Espoo) Fortumin sivuilta tai soittaa heille maksuttomaan vikanumeroon 0800 190 090 (24h). Helenin alueella (Helsinki) kaukolämpökatkokset löytyvät Helenin sivuilta tai voit soittaa heille maksuttomaan vikanumeroon 0800 160 602 (24h).
Vesikatko
Asunnon hanoista ei tule vettä ollenkaan, mitä teen?
Taloyhtiössä saattaa olla tilapäinen vesikatko remontin tms. korjauksen takia. Yleensä näistä vesikatkoista ilmoitetaan taloyhtiön ilmoitustaululla tai porraskäytävien ovissa, ne kannattaa tarkistaa ennen soittoa huoltoyhtiöön. Jos tietoa katkosta ei löydy taloyhtiöstä, saattaa asuinalueella olla isompi vesikatkos. HSY:n nettisivuilta näkee alueelliset vesikatkokset tai tietoa saa myös soittamalla heille vikanumeroon 09 1561 3000 (24h)
Autopaikat
Mistä saan autopaikan avaimen?
Ota yhteyttä Bralevan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@braleva.fi tai p. 09 801 3044.
Liukkaudentorjunta
Jalkakäytävä rapun edestä on taas hiekoittamatta, kenelle voin soittaa?
Ota yhteyttä huoltoyhtiöösi, jonka yhteystiedot löydät rappukäytävästä. Jos ongelma on toistuva, laita viestiä yhtiösi isännöitsijälle tai kiinteistösihteerille.
Hissi
Hissi ei toimi, mitä teen?
Soita huoltoyhtiöön ja informoi heitä asiasta. Mikäli olet jäänyt hissiin, soita suoraan hissihuoltoon, jonka numeron löydät hissikorista.
Melu
Naapurini soittaa keskellä yötä kovaäänistä musiikkia ja metelöi, mitä teen?
Vakavissa järjestyshäiriöissä soita poliisille. Laita myös viestiä yhtiösi isännöitsijälle tai kiinteistösihteerille.
Vuotavat vesikalusteet
Huoneistoni hana vuotaa, pitääkö asiasta ilmoittaa?
Mikäli huoneistossa on vuotavia hanoja tai WC-istuimia, tulee niistä välittömästi ilmoittaa huoltoyhtiöön. Pienikin vesikalusteen vuoto aiheuttaa pidemmällä aikavälillä suuret kustannukset.
Vesivahinko
Havaitsin vesivuodon huoneistossani, kenelle soitan?
Jos lämmitysverkostosi, käyttövesiputkisto tai viemäri vuotaa, ota heti yhteyttä huoltoyhtiöösi, myös päivystysaikana. Huoltoyhtiö tulee katsomaan tilanteen ja tilaa paikalle putkimiehen. Näin vahinko saadaan minimoitua.
Palovaroitin
Kuka vastaa huoneistoni palovaroittimista?
Huoneiston asukas/osakas vastaa siitä, että huoneistossa on jokaisen kerroksen alkavaa 60 m2 kohti yksi toimiva palovaroitin. Mikäli varoittimet ovat kytketty sähköverkkoon, ovat ne taloyhtiön vastuulla, jolloin myös pariston vaihtaminen on yhtiön vastuulla
Muuttamassa
Muuttaessasi tee muuttoilmoitus myös isännöintitoimistoon ja kiinteistöhuoltoon. Digi- ja väestötietovirastolle tai postiin tehtävä muuttoilmoitus ei automaattisesti välity isännöitsijätoimistolle eikä huoltoyritykselle.
Miksi?
- Nimesi merkitään oveen ja nimitauluun
- Voit varata sauna- ja pesutupavuoroja tai autopaikan
- Taloyhtiö/huolto voi avata sinulle oven yleisavaimella
Muuttoilmoitus kannattaa tehdä sivuillamme olevalla sähköisellä lomakkeella, jotta kaikki tarvittavat tiedot tulevat oikein.
Jos olet muuttamassa pois taloyhtiöstä, on tärkeää tehdä lähtöilmoitus, jotta sinut voidaan poistaa esim. vesi-, saunavuoro- tai autopaikkamaksurekisteristä. Lomakkeella voit ilmoittaa myös huoneistokohtaisen vesimittarin lukeman, mikäli sellainen on käytössä.
Muuttajan muistilista
- Tee muuttoilmoitus viimeistään viikon kuluessa muutosta. Aikaisintaan sen voi tehdä kuukautta ennen muuttopäivää.
- Käännä posti uuteen osoitteeseen ja ilmoita uusi osoite yrityksille, joilta saat laskuja. Monet isot yritykset päivittävät asiakkaiden osoitetietoja väestötietojärjestelmästä. Olet kuitenkin osaltasi vastuussa siitä, että laskut päätyvät muutossa oikeaan osoitteeseen ja ne maksetaan ajoissa.
- Hanki muuttoauto ja muuttoapu ajoissa. Muuttofirmoilla on kiireisiä aikoja, kuten viikonloput ja kuunvaihteet.
- Ilmoita myös isännöitsijätoimistoon muutostasi.
- Sovi internet-yhteyden siirrosta ajoissa operaattorin kanssa, jotta vältyt katkoksilta verkon käytössä.
- Tee uusi sähkösopimus samalla kun irtisanot vanhan. Kilpailuta sähkösopimus ennen uuden tekemistä!
- Tarkista kotivakuutuksesi tilanne: onko se riittävä uuteen asuntoon.
- Palovaroitin on halpa hengenpelastaja ja se on määrätty lailla pakolliseksi kaikkiin asuntoihin. Palovaroittimen tulee olla aina toimintakunnossa, ja se pitää sijoittaa kattoon, ei esimerkiksi seinään. Muista testata palovaroitin, kun se on asennettu paikoilleen!
- Muista peruuttaa mahdollinen saunavuoro sekä autopaikka.
Muistathan asunnon lisäksi tyhjentää ullakko- ja kellarikomeron sekä autotallin ja tehdä tilojen loppusiivouksen! Hoidathan tarpeettomat ja/tai käyttökelvottomat tavarat kierrätykseen tai lähimmälle sorttiasemalle. Taloyhtiön jätteenkeräys on tarkoitettu vain päivittäisestä käytöstä syntyneille jätteille. Taloyhtiö voi veloittaa osakasta/asukasta ylimääräisten kustannusten syntymisestä.
Osakeluettelomerkinnät
Osakeluettelomerkinnät tehdään sähköisenä Maanmittauslaitoksen sähköiseen osakerekisteriin. Kattavat ohjeet tähän löytyvät Maanmittauslaitoksen sivustolta.
Remontoimassa
Osakas saa tehdä hallinnassaan olevissa tiloissa sellaisia kunnossapito- ja muutostöitä, joista ei aiheudu vahinkoa tai haittaa yhtiölle, naapureille tai rakennuksille. Mikäli muutos- ja korjaustyö voi vaikuttaa talon rakenteisiin tai naapurihuoneistoihin on siitä lain mukaan ilmoitettava etukäteen yhtiölle (hallitukselle ja isännöitsijälle).
Ota remontissa huomioon:
- tarkista aina tarvitaanko työhön yhtiön lupa
- tarkista tarvitaanko työhön rakennuslupa
- tee tai teetä työtä koskevat suunnitelmat etukäteen
- luvanvaraisista remontista tulee aina tehdä kirjallinen ilmoitus ennen remontin aloittamista yhtiölle täyttämällä sähköinen muutostyöilmoituslomake taloyhtiösi asukassivuilla, ilmoitusta ei saa tehdä puhelimitse
- ilmoituksen yhteydessä tulee esittää työn suorittajat ja suunnitelmat tehtävistä muutoksista
- yhtiöllä on oikeus pyytää lisäselvityksiä suunnitelmista tai jopa hylätä esitetyt suunnitelmat
- työtä ei saa aloittaa ennen kuin isännöitsijä on myöntänyt aloitusluvan
- melua ja vesikatkoksia aiheuttavista remonteista tulee tiedottaa naapureita hyvissä ajoin
- tehtävissä remonteissa tulee aina noudattaa hyvää rakennustapaa sekä rakennusluvan ja yhtiön asettamia ehtoja
- sovi yhtiön kanssa työn valvonnasta
- rakennuslupaa edellyttävissä remonteissa työntekijätietojen ilmoitus verohallinnolle ennen lopputarkastusta
- tilaa rakennuslupaa edellyttävissä remonteissa lopputarkastus rakennuslupaviranomaiselta
Remontoijan muistilista:
- muutostyöilmoitus (sähköinen lomake taloyhtiön kotisivulla)
- remontin aikainen vakuutus
- suunnittelu
- rakennuslupa
- urakoitsijoiden valitseminen
- taloyhtiön valvonta
- aikataulu
- tulityölupa
- haitta-aineiden (esim. asbesti) kartoitus ja todistuksen liittäminen ilmoitukseen
- käyttöveden katkoksien ilmoittaminen
- siivous ja purkujätteet
- porrashuoneen suojaus ja siivous
- jätteet ja jätelava
- häiritsevät remonttiäänet/työskentelyajat
- naapureille ilmoittaminen
- hissin käyttö ja suojaus
- tavaran ja purkujätteen säilytys
- viranomaismääräykset ja ohjeet
- hyvä rakennustapa
Remontista ilmoittaminen
Voimassa olevan asunto-osakeyhtiölain myötä asukkaalle on tullut uusia velvollisuuksia ilmoittaa yhtiölle tekemistään remonteista ja yhtiölle on tullut oikeus ja velvollisuus valvoa, että tehdyt remontit noudattavat hyvää rakennustapaa. Uudella lailla on tarkoitus turvata sekä asukkaan että yhtiön oikeudet.
Tee ilmoitus hyvissä ajoin
Ilmoita remontista kirjallisesti isännöitsijätoimistoon hyvissä ajoin, vähintään kuukausi ennen suunniteltua remonttiajankohtaa. Ilmoituksen käsittelylle ja mahdollisille lisäselvityksille on hyvä varata riittävästi aikaa, lupahakemuksen jättämisestä ei aiheudu osakkaalle kustannuksia.
Katso muutostyöwebinaarimme tallenne tästä:
Ilmoittaminen käy helposti taloyhtiön asukassivuilla olevalla sähköisellä lomakkeella
Ilmoituksen käsittely
Muutostyöilmoitus ohjautuu Bralevan tekniselle asiantuntijalle ja taloyhtiön hallitukselle. Tekninen asiantuntija tarkastaa muutostyön teknisen toteutuksen ja pyytää tarvittaessa lisäselvityksiä. Muutostyö käydään läpi tarpeen mukaan teknisen asiantuntijan sekä hallituksen kanssa, ilmoitukseen reagoidaan kymmenen arkipäivän kuluessa. Ohjeistus muutostyön toteuttamiseen tulee asukassivuille.
Luvanvaraista työtä ei saa aloittaa ennen taloyhtiön myöntämää kirjallista lupaa.
Muutostyöt, joista ei tarvitse ilmoittaa
Pienistä pintaremonteista kuten kuivien tilojen seinien maalaamisesta tai tapetoinnista ei tarvitse ilmoittaa taloyhtiölle.
Muutostöitä, joista riittää ilmoitus taloyhtiölle
- Keittiön koneiden ja laitteiden vaihdot
- Keittiön kalusteiden uusiminen silloin, kun ei puututa vesi- ja ilmastointilaitteisiin eikä lattiaan
- Lattiamateriaalin uusiminen kuivissa tiloissa samaan materiaaliin
Luvanvaraiset muutostyöt
Taloyhtiön kirjallinen lupa tarvitaan remontteihin, jotka vaikuttavat tai voivat vaikuttaa lämmitysjärjestelmään, vedenjakeluun, sähköihin, viemäröintiin tai akustiikkaan. Luvanvaraisiin muutostöihin tulee olla suunnitelmat ja työ tulee teettää luvan saaneilla alan ammattialaisilla.
Tee muutostyön lupahakemus hyvissä ajoin
Tee remontista kirjallinen muutostyön lupahakemus isännöitsijätoimistoon hyvissä ajoin, vähintään kuukausi ennen suunniteltua remonttiajankohtaa. Hakemuksen käsittelylle ja mahdollisille lisäselvityksille on hyvä varata riittävästi aikaa, lupahakemuksen jättämisestä ei aiheudu osakkaalle kustannuksia.
Katso muutostyöwebinaarimme tallenne tästä:
Hakemuksen teet helpoiten taloyhtiön asukassivuilla olevalla sähköisellä muutostyöilmoituksella
Luvanvaraisia muutos- ja korjaustöitä ovat mm.
- Työt, jotka saattavat vaikuttaa äänen eristykseen, esim. parketin tai laminaatin asentaminen muovimaton tilalle
- WC:n, kylpyhuoneen tai saunan pinnoitteiden ja kalusteiden uusiminen, korjaaminen tai poistaminen, jos työ vaikuttaa vesieristykseen, vesi- tai sähköjohtoihin tai viemäröintiin
- Veden katkaisu edellyttävät työt, kuten putkien, viemäreiden tai vesikalusteiden (hana, wc-istuin) vaihtaminen tai asentaminen
- Viemäri-, vesi-, sähkö-, lämmitys ja ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvät asennus- tai muutostyöt
- Pesu- tai astianpesukoneen asentaminen, mikäli koneen sähköjohdolle, vesi- tai viemäriletkulle ei ole liitäntävalmiutta
- Kiinteiden sähköjohtojen asentaminen, vaihtaminen tai poistaminen
- Muutokset kantaviin rakenteisiin
- Kevyiden väliseinien purkaminen, siirtäminen tai poistaminen, mikäli niiden sisällä on kiinteitä vesi-, viemäri- tai sähköjohtoja
- Huoneiston ulko-oveen liittyvät työt
- Keittiön kalusteiden uusinta ja muutokset
- Parvekkeisiin kohdistuvat muutokset, lasitus, pintojen maalaus, laatoitukset, lämpöpumpun tai ilmastointilaitteen asennus
- Rakennuslupaa edellyttävät toimenpiteet kuten käyttötarkoituksen muutokset, saunan rakentaminen, kantavien seinien muutokset, huoneistojen yhdistäminen
Osakkaan tulee selvittää, vaatiiko työ rakennusvalvontaviranomaisten lupaa ja huolehtia sen hakemisesta. Rakennusluvan hakemista varten tarvitaan taloyhtiöltä valtakirja. Jos olet epävarma työn luvanvaraisuudesta tai ilmoitusvelvollisuudestasi kannattaa olla yhteydessä omaan isännöitsijään.
Työn aloittaminen
Muutos- ja korjaustyön, joka ei vaadi rakennus- eikä taloyhtiön lupaa, voidaan aloittaa ilmoituksen jälkeen. Luvanvaraisen työn saa aloittaa vasta kun on saanut taloyhtiön kirjallisen luvan ja mahdolliset ehdot työn tekemiseksi isännöitsijältä. Luvanvarisen työn valvonnasta ja tarvittavista aloituskatselumisista tulee myös sopia ennen aloittamista. Rakennuslupaa edellyttävän korjaustyön voi aloittaa vasta rakennusluvan myöntämisen jälkeen.
Muutostöiden valvontavelvollisuus ja -oikeus
Yhtiöllä on lain mukainen luvanvaraisten muutostöiden valvontavelvollisuus ja –oikeus. Osakas vastaa muutostyöhön ja valvontaan liittyvistä kustannuksista. Valvontakäyntien määrät riippuvat työn laajuudesta. Sovi/tiedustele teknisten isännöitsijöiden kanssa työn valvonnasta.
Tavallisimpia valvontaa edellyttäviä remontteja ovat WC-, kylpyhuone-, sauna- ja keittiöremontit sekä lattiapäällysteen vaihdot.
On hyvä huomioida, että valvonta ei kuitenkaan poista vastuuta urakasta osakkaalta tai sen tekijältä. Osakkaan onkin syytä tarkastaa oma ja tekijän vakuutusturva. Tehdessään muutostyöhakemuksen, osakas hyväksyy muutostyötä koskevat ohjeet, vastuut ja velvollisuudet.
Kun työ on tehty ja valvottu tehdään siitä merkintä isännöitsijäntodistukseen huoneistokohtaisiin tietoihin.
Kuka kukin on
Braleva Kiinteistöpalvelut Oy:ssä työskentelee eri alojen ammattilaisia.
Isännöitsijä
Isännöitsijä on asunto-osakeyhtiön toimitusjohtaja. Isännöitsijän työnä on yhdessä yhtiön hallituksen kanssa pitää huolta kiinteistön teknisestä kunnosta, hallinnon toimivuudesta ja talouden asianmukaisesta hoidosta.
Isännöitsijän työtehtävät jakautuvat siis hallinnollisiin, teknisiin ja taloudellisiin tehtäviin.
Hallinnolliset työt sisältävät kokouksiin osallistumisen, kutsujen ja pöytäkirjojen laatimisen sekä kokouksessa sovittujen tehtävien tekemisen. Lisäksi isännöitsijä hoitaa sopimukset, vakuutukset ja työsuhdeasiat osana hallinnollisia tehtäviä.
Tekniset työt sisältävät taloyhtiön teknisestä kunnosta huolehtimisen. Käytännössä tämä tarkoittaa sekä huoltokorjausten toteuttamisen organisointia että isojen peruskorjausten hallinnointia sekä kiinteistöhuollon kanssa päivittäisistä teknisistä asioista huolehtimista.
Taloudelliset tehtävät tarkoittavat taloussuunnittelua, mahdollisten korjausten rahoituksen hoitamista sekä yhtiön laskujen tarkistusta ja hyväksyntää.
Kirjanpitäjä
Kirjanpitäjä huolehtii taloyhtiön vastikereskontrasta, lainojen maksusta sekä lainaosuuslaskelmista. Lisäksi kirjanpitäjän tehtäviin kuuluu päivittäiset kirjanpitotyöt, talousarviovertailun tekeminen isännöitsijälle, vastike- ja pääomavastikekuittien tekeminen ja lähettäminen sekä asiakaspalvelu. Vuosittain kirjanpitäjä laatii yhtiöstä tilinpäätöksen.
Kiinteistösihteeri
Kiinteistösihteeri toimii isännöitsijän hallinnollisena apuna. Kiinteistösihteeri palvelee asiakkaita puhelimitse, esivalmistelee isännöitsijäntodistukset, kirjaa osakasmuutokset ja muuttoilmoitukset sekä postittaa tiedotteet ja kokouskutsut.
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu vastaa puhelinpalvelusta, avainhallinnasta ja taloyhtiöstä riippuen autopaikkojen sekä saunavuorojen hallinnoinnista. Asiakaspalvelustamme voit myös noutaa tilatut isännöitsijäntodistukset.
Tekninen asiantuntija/tekninen isännöitsijä
Tekniset asiantuntijat palvelevat taloyhtiötä korjaustoiminnan suunnittelussa, tarkastuksissa ja korjaustyönvalvonnassa. Lisäksi tekniset asiantuntijat valvovat osakkaiden tekemiä muutostöitä.
Reskontranhoitaja
Reskontranhoitaja syöttää taloyhtiöiden laskut pankkiohjelmaan, huolehtii niiden maksusta eräpäivänä ja hoitaa pankkiyhteyksiä.
Kiinteistönhoitaja/huoltomies
Kiinteistön kunnossapitoa ja korjauksia tekevä työntekijä. Vastaa ulkoalueen siisteydestä ja talvisin liukkauden torjunnasta ja lumen aurauksesta.
Tekninen kiinteistönhoitaja /- huoltomies
Huolehtii lämpö-, vesi, ilmastointi- ja sähköjärjestelmien (LVIS) valvonnasta, huollosta ja korjauksista.
Vihertyöntekijä
Huolehtii nurmikoiden, puiden ja pensaiden kunnossapidosta.
Siivooja
Huolehtii taloyhtiön yleisten tilojen siisteydestä.