Viimeisimmät uutiset

Maalämpöhankkeen yhteydessä hankittiin taloyhtiöön myös sähköautojen latauspisteet

As Oy Taavinmaja alkoi suunnitella maalämpöhanketta viime vuoden tammikuussa. Hankkeeseen otettiin heti mukaan myös sähköautojen latauspisteiden hankinta, sillä taloyhtiön asukkailla oli jo muutamia hybridiautoja, ja tiedossa oli, että sähkö- ja hybridiautojen määrä tulee lisääntymään.

Maalämpöurakassa jouduttiin joka tapauksessa uusimaan sähköpääkeskus, joten latauspisteille saataisiin tarvittavat tehot uuden pääkeskuksen kautta.

– Olimme jopa hieman yllättyneitä, että asukaskyselyssä yli puolet osakkaista halusi hankkia tehokkaan 22 kW latauspisteen, vaikka heillä ei vielä sähkö- tai hybridiautoa ollutkaan. Myös pienempitehoisista tolpista voi ladata 3,6 kW teholla. Tehokkaamman latauspisteen valinneet osakkaat korvasivat korkeamman hankintahinnan taloyhtiölle, mutta kaikki laitteet ovat taloyhtiön omistuksessa, kertoo hallituksen jäsen Markus Liimatainen.

Hallitus vahvasti mukana hankkeen suunnittelussa

Hallituksesta löytyi intoa hankkeen eteenpäin viemisessä.  Aikaisempi hallituksen puheenjohtaja teki aktiivista selvitystyötä ja hoiti yhteydet ja tukihakemukset ARA:n suuntaan. Päävastuu hankkeen toteuttamisesta oli Bralevan teknisellä isännöitsijällä Erkki Hälikällä.

– Markus teki ison työn selvittäessään eroja etäohjattavia lämmitystolppia ja sähköauton latauspisteitä tarjoavien toimijoiden kesken, kertoo hallituksen puheenjohtaja Juhani Laitinen.

– Hanke vaati aikaa ja paneutumista hallitukselta. Oli paljon asioita, joihin piti ottaa kantaa ja myös osakkaita tuli viestiä hankkeen kulusta säännöllisesti, ja myös kysyä heidän kantaansa joihinkin asioihin, Liimatainen muistuttaa.

Samasta tolpasta lataus ja lohkolämmittimen käyttö

IGL:n eTolpalla oli ainoana tarjolla lataustolppa, jossa on myös tavalliset suko-pistokkeet, jolloin myös lohkolämmittimen käyttö onnistuu samasta tolpasta.

– Valitettavasti toimitus hieman viivästyi, sillä halusimme taloyhtiöön uuden tolppamallin, joka on niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltään vanhempia malleja parempi, Liimatainen sanoo.

– Kaikki maksavat käyttämänsä sähkön ja palveluntarjoajan perimän muutaman euron kuukausikulun. Hallinnointi ja laskutus tapahtuvat IGL:n eTolppa etäohjausjärjestelmän kautta, Liimatainen jatkaa

Urakoitsijana latauspisteiden asennuksessa ja muissa sähkötöissä toimi Kumpulan Sähkö Oy.

Taloyhtiöltä tulee iso kiitos hankkeessa mukana olleelle Bralevan tekniselle isännöitsijälle Erkki Hälikälle.

–  Erkkiä on helppo suositella myös muihin samanlaisiin hankkeisiin, Laitinen ja Liimatainen sanovat.

–  Tässä pitää itse myös kiittää taloyhtiön hallitusta hyvästä yhteistyöstä. Hanke sujui tiimityönä ja olimme jatkuvasti yhteydessä toisiimme, Hälikkä kiittää.

Jos jotain hankkeessa pitäisi kritisoida, on se ARAn prosessin hitaus.

– Laitoimme kesäkuussa energia-avustushakemuksen ja elokuussa latausinfrahakemuksen ARAan. Tammikuussa saimme päätöksen, että meille myönnettiin energia-avustus. Latausinfrasta myönteinen tukipäätös tuli helmikuun alussa, taloyhtiöstä kerrotaan.

Juttu on julkaistu Vinkkarissa 1/2021.

Lue Vinkkari täältä sähköisesti