Osakeluetteloita aletaan siirtämään pian sähköiseen järjestelmään
Bralevassa on kevään aikana tehty valmistelevaa työtä osakeluetteloiden siirtämistä varten. Siirto on myöhästynyt isännöintijärjestelmien toimittajien rajapintaongelmien vuoksi, mutta siirtoja päästäneen toteuttamaan loppuvuodesta.
Olemme tarkastaneet, että isännöintiasiakasyhtiöiden yhteystiedot ovat ajan tasalla YTJ-palvelussa ja osakeluettelo on voimassa olevan yhtiöjärjestyksen mukainen. Mikäli näissä on ollut virheitä, niin olemme ilmoittaneet voimassa olevat yhteystiedot YTJ-palveluun ja käynnistäneet yhtiöjärjestyksien muutostoimet.
Lisäksi olemme tarkastaneet kaikki puuttuvat osakeluettelomerkinnät isännöinnin asiakasyhtiöistämme. Mikäli tietoa osakkeiden rekisteröimisestä ei löydy, pyydämme osakasta toimittamaan selvityksen varainsiirtoveron maksamisesta. Myös tiedot kuolinpesien puuttuvista osakkaista pyydetään toimittamaan Bralevalle, jotta osakeluettelon siirto onnistuu.
Myös yhtiöiden erilaiset lunastuslausekkeet ja muut rajoitukset ovat työllistäneet kiinteistösihteereitämme. Rajoituksien selvittäminen etukäteen on tärkeää, koska ne kaikki on ilmoitettava osakeluettelon siirrossa.
Siirtoa ei voida tehdä ilman hallituksen päätöstä
Osakeluettelon siirrosta päätöksen tekee aina taloyhtiön hallitus. Mikäli hallituksen aiempiin kokouspöytäkirjoihin ei ole vielä tehty päätöstä siirron tekemisestä, otetaan asia esityslistalle syksyn kokouksissa.
Yleistä tietoa huoneistotietojärjestelmästä
Uusien eli 1.1.2019 tai sen jälkeen perustettujen asunto-osakeyhtiöiden ja keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden tiedot huoneistoineen ja perustajaosakkaineen saadaan automaattisesti Patentti- ja rekisterihallitukselta Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmään kaupparekisteriin rekisteröinnin yhteydessä.
Vanhojen asunto-osakeyhtiöiden ja keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden huoneisto- ja omistajatiedot (osakeluettelotiedot) saadaan taloyhtiöiltä, joiden on siirrettävä tiedot huoneistotietojärjestelmään 31.12.2023 mennessä. Osakeluettelon siirrosta ei peritä maksua, kun se tehdään määräajassa.
Vanhan taloyhtiön siirryttyä huoneistotietojärjestelmään on jokaisen osakehuoneiston omistajan vielä erikseen haettava osakekirjansa mitätöintiä ja sähköisen omistuksen rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Osakkeenomistajalla on aikaa hakea omistuksen rekisteröintiä kymmenen vuoden ajan osakeluettelon siirrosta lukien. Jos huoneisto vaihtaa omistajaa, esimerkiksi myydään siirron jälkeen, uuden omistajan on kuitenkin haettava omistuksen rekisteröintiä kahdessa kuukaudessa luovutuskirjan allekirjoittamisesta tai omistusoikeuden siirtymisestä.
Lisätietoa sähköisestä osakehuoneistorekisteristä löydät täältä ja täältä!
Tilaa uutiskirjeemme!
Bralevan uutiskirje ilmestyy kerran kuukaudessa. Kirje sisältää asumisen hyötytietoa taloyhtiön osakkaille ja asukkaille. Uutiskirjeen tilauksen voit peruuttaa milloin tahansa uutiskirjeestä löytyvän linkin kautta.
*) =pakollinen tieto