Mihin kiinteistöhuoltoa tarvitaan?
Kiinteistöhuolto on tärkeä kunnossapitoon liittyvä vastuualue, jonka taloyhtiöt päättävät usein ulkoistaa. Kiinteistöhuollolla tarkoitetaan sekä kiinteistön että sen ulkoalueiden kunnosta huolehtimista. Kiinteistöhuollon päätehtävä on tarjota taloyhtiön tueksi tietotaitoa, osaamista ja työvoimaa kiinteistön sekä sen ulkoalueiden kunnossapitoon.
Pienissä taloyhtiöissä kiinteistöhuolto saatetaan yhä hoitaa yhdessä talkootyönä tai vastuuvuoroin. Työmäärä ei kuitenkaan välttämättä jakaudu tasaisesti osakkaiden välillä, jolloin kiinteistöhuollon ulkoistaminen voi olla järkevää naapurisovun säilyttämiseksi.
Kiinteistöhuolto pitää kunnossa sekä kiinteistön että ulkoalueet
Kiinteistön sisätiloissa kiinteistöhuollon vastuulla on tyypillisesti talotekniikka. Tämä tarkoittaa sitä, että huoltoyhtiö vastaa lämmitysjärjestelmän säädöistä ja valvonnasta. He hoitavat myös veden, lämmön ja sähkön kulutusmittareiden käytön ja luennan.
Kiinteistöhuoltoyhtiöt tarjoavat ympärivuorokautista päivystystä ja pystyvät tulemaan avuksi yllättävien vikojen tai vikahälytysten ilmetessä. Huoltoyhtiö vastaa myös asukkailta tulevien palvelupyyntöjen käsittelystä. Palvelupyynnöt liittyvät usein oven avaamiseen asukkaan unohdettua avaimensa, tai kyse voi myös olla pienistä korjaustoimenpiteistä. Yleisiä korjaustoimenpiteitä ovat esimerkiksi vuotava WC-pönttö, tukkeutunut viemäri tai rappukäytävän palanut lamppu.
Myös kiinteistön piha-alueella kiinteistöhuollosta on suuri apu. Huoltoyhtiö pitää piha-alueen siistinä ja hoitaa kesäisin nurmikon leikkauksen. Talvella kiinteistöhuollon vastuulla ovat lumityöt ja hiekoitus sekä katolle kertyneen lumen turvallinen poistaminen.
Kunnossapito- ja huoltotarpeiden ennakointi auttaa säilyttämään kiinteistön arvon
Vaikka kiinteistöhuolto onkin apuna yllättäen eteen tulevissa tilanteissa, pyritään kunnossapitotoimenpiteitä tekemään myös ennakoiden. Kiinteistöhuolto tarkkaileekin säännöllisesti kiinteistön tekniikan kuntoa ja ilmoittaa taloyhtiölle huomioistaan.
Ennakoinnilla varmistetaan, että asuminen taloyhtiössä sujuu hyvin. Lisäksi ennakoinnilla pyritään säilyttämään kiinteistön arvo nyt ja tulevaisuudessa.
Huoltoyhtiöt voivat myös tarjota asukkailleen digitaalisen asiointikanavan, josta palvelupyyntöjen tekeminen onnistuu helposti. Tehdyt ja tulevat huoltotoimenpiteet tallentuvat järjestelmään, jolloin niihin on myöhemmin helppo palata. Näin taloyhtiö pystyy tekemään havaintoja kiinteistön kunnosta, yleisimmistä vioista ja päättämään tulevista toimenpiteistä.
Braleva tarjoaa kiinteistöhuoltoa yli 50 vuoden kokemuksella
Braleva on useiden taloyhtiöiden valitsema kiinteistöhuoltoyhtiö Espoossa ja Kirkkonummella. Olemme taloyhtiöiden tukena sekä kiinteistöjen että piha-alueiden kunnossapidossa. Tarjoamme ympärivuorokautisen päivystyksen yllättävien tilanteiden varalle ja digitaalisessa järjestelmässämme asiat pysyvät hallinnassa.